New Orleans Jazz / Dixieland
New Orleans jazz was de eerste jazzstijl voor ensembles. Deze stijl is vernoemd naar de plaats New Orleans, maar werd ook gespeeld op het platteland van de zuidelijke Amerikaanse staten en in steden als St. Louis en Baltimore. Afrikaanse ritmes en vocale tradities als work songs, hymnes, spirituals, minstrel songs, cajun en blues werden samengevoegd in één grote smeltkroes. Na het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog (1865) werd deze muziek meer en meer gespeeld op instrumenten afkomstig uit militaire fanfares (cornet, ventieltrombone, trommels), op het instrumentarium dat populair was bij de Creoolse middenklasse (klarinet, contrabas) en op de gitaren en banjo's afkomstig van reizende blues-, vaudeville- en minstrel-muzikanten. In New Orleans jazz lag de nadruk op collectieve improvisatie. Later kwam er meer aandacht voor individuele solisten in een jazzstijl die soms apart wordt onderscheiden als Chicago jazz. De term dixieland wordt over het algemeen gebruikt voor New Orleans jazz die in de jaren ’20 werd gespeeld door blanke musici. Die waren aanvankelijk wat trager in het oppikken van de ritmische swing en met het toepassen van bluesy toonbuigingen, maar voegden op hun beurt weer meer melodische en harmonische concepten toe aan de vroege jazz. Ook de revival van de oude stijl jazz die na de Tweede Wereldoorlog opbloeide, en de traditionele jazz die vandaag de dag nog steeds gespeeld wordt, noemen we dixieland.
narrower
Bing and SatchmoBing Crosby & Louis ArmstrongBix 'n' BingLegendary crooners : A rare performanceBix'n'BingGumboKulembanban en andere poku'sThe Disney's jazz collectionSatchmo the great : Music and extracts from the soundtrack of the filmCocktails for twoThe best of Mr. Acker BilkBeau bilkAcker Bilk and his Paramount Jazz BandSome of my favourite thingsMr. Acker BilkStranger on the shoreMood for loveGolden hour ofThat's my desireSerenadeLeave off... it's'usThe best ofRomanticThe one for meMeanwhileExtremely live in studio oneFreeEvergreenThe best of Mr. Acker Bilk vol 2Golden hour presents the best ofBix & tramStranger on the shoreWereldsuccessenMade in Hungary& the Leon Young Str ChoraleFrom Acker with loveA taste of honey eaMama told me soStranger on the shore eaStranger on the shore
has music genre
New Orleans Jazz / Dixieland
New Orleans jazz was de eerste jazzstijl voor ensembles. Deze stijl is vernoemd naar de plaats New Orleans, maar werd ook gespeeld op het platteland van de zuidelijke Amerikaanse staten en in steden als St. Louis en Baltimore. Afrikaanse ritmes en vocale tradities als work songs, hymnes, spirituals, minstrel songs, cajun en blues werden samengevoegd in één grote smeltkroes. Na het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog (1865) werd deze muziek meer en meer gespeeld op instrumenten afkomstig uit militaire fanfares (cornet, ventieltrombone, trommels), op het instrumentarium dat populair was bij de Creoolse middenklasse (klarinet, contrabas) en op de gitaren en banjo's afkomstig van reizende blues-, vaudeville- en minstrel-muzikanten. In New Orleans jazz lag de nadruk op collectieve improvisatie. Later kwam er meer aandacht voor individuele solisten in een jazzstijl die soms apart wordt onderscheiden als Chicago jazz. De term dixieland wordt over het algemeen gebruikt voor New Orleans jazz die in de jaren ’20 werd gespeeld door blanke musici. Die waren aanvankelijk wat trager in het oppikken van de ritmische swing en met het toepassen van bluesy toonbuigingen, maar voegden op hun beurt weer meer melodische en harmonische concepten toe aan de vroege jazz. Ook de revival van de oude stijl jazz die na de Tweede Wereldoorlog opbloeide, en de traditionele jazz die vandaag de dag nog steeds gespeeld wordt, noemen we dixieland.
type
comment
New Orleans jazz was de eerste ...... ld wordt, noemen we dixieland.
@nl
label
Jazz de la Nouvelle-Orléans / Dixieland
@fr
New Orleans Jazz / Dixieland
@de
New Orleans Jazz / Dixieland
@en
New Orleans jazz/Dixieland
@nl
Nouvelle-Orleans / Dixieland
@fr