Oratoria - Miss - Cantatas etc.
Historisch gezien bevinden Bachs Matthäuspassion en Hohe Messe zich precies op de grens tussen ouderwetse dienstbaarheid en moderne vrijheid van expressie. Na Bach zou de religieuze muziek zich alleen maar verder verwijderen van het kerkelijke terrein. Het glorieuze verleden van Obrecht, Ockeghem, Josquin en Palestrina versteende tot een onderwijsmethode: het zogeheten Palestrina contrapunt. Ironisch genoeg werd de beste religieuze muziek na Bach gecomponeerd door zeer wereldse componisten: Mozart, Beethoven, Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms, Scriabin, Fauré, Rachmaninov, Vaughan Williams... De 20ste eeuw liet soms een kentering zien: Schönberg, Stravinsky en Messiaen lieten zich inspireren door respectievelijk het Jodendom, de Russische orthodoxie en het katholicisme. De algehele ontkerkelijking is echter onomkeerbaar. Zelfs de vrome klanken van Pärt, Gorecki en Tavener roepen eerder associaties op minimalistisch design dan met traditionele vroomheid.
narrower
Die sieben letzten Worte unsres Erlösers am KreuzeCaris mereCantio triplexMesse d'après Guillaume de MachautMusic of Prague palaces and gardens 1620Zum Fest der heiligen CäciliaThe english madrigal school (madrigals of john willbye and thomas morley)Johannes-passion - swv 481Les béautitudes / die seligpreisungen - oratoriumEl triunfo de afroditaM´ša glagolskaja = missa glagoliticaMatthäus-passionMatthaus passion/munchingerMesse in h-moll • mass in b minor • messe en si mineur - bwv 232War requiem/lso brittenMarkus-passionDie tageszeitenMatthäus-passion / chöre und arienRequiem mess en ré mineur, k.v. 626Pastoralmesse in f-dur op. 147Weihnachts-oratorium = christmas oratorio = oratorio de noël (bwv 248)Missa solemnis/ludwig/karajanMotetten um 1490-1520Gloria/magnificat/king's collegePassio et mors domini nostri jesu christi secundum lucamCantata bwv 199 • cantata bwv 209Johannes passion (erste schallplattenproduktion in originalbesetzung mit originalinstrumenten)Aria's/ferrierJagd-kantate / kanarienvogel-kantateMissa christus rex/te deumFour sacred pieces = quattro pezzi sacriTe deum - grand magnificatHerz und mund und tat und leben (kantate am feste mariä heimsuchung, bwv 147) – o ewigkeit, du donnerwort (kantate am 24. sonntag n. trin., bwv 60) (dialogus zwischen furcht und hoffnung)RequiemApollo & daphne/giebel/weissenbornDer streit zwischen phoebus und pan - kantate bwv 201Judith (biblical music drama)"jauchzet gott in allen landen" (cantata for the 15th sunday after trinity, bwv 51) /, "weichet nur, betrübte schatten" (wedding-cantata, bwv 202)Magnificat d-dur bmv 243,"trauer-ode" kantata 198, auf das ableben der gemahlin august des starken christiane eberhardine, königin von polen 1727
has music genre
Oratoria - Miss - Cantatas etc.
Historisch gezien bevinden Bachs Matthäuspassion en Hohe Messe zich precies op de grens tussen ouderwetse dienstbaarheid en moderne vrijheid van expressie. Na Bach zou de religieuze muziek zich alleen maar verder verwijderen van het kerkelijke terrein. Het glorieuze verleden van Obrecht, Ockeghem, Josquin en Palestrina versteende tot een onderwijsmethode: het zogeheten Palestrina contrapunt. Ironisch genoeg werd de beste religieuze muziek na Bach gecomponeerd door zeer wereldse componisten: Mozart, Beethoven, Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms, Scriabin, Fauré, Rachmaninov, Vaughan Williams... De 20ste eeuw liet soms een kentering zien: Schönberg, Stravinsky en Messiaen lieten zich inspireren door respectievelijk het Jodendom, de Russische orthodoxie en het katholicisme. De algehele ontkerkelijking is echter onomkeerbaar. Zelfs de vrome klanken van Pärt, Gorecki en Tavener roepen eerder associaties op minimalistisch design dan met traditionele vroomheid.
type
comment
Historisch gezien bevinden Bac ...... an met traditionele vroomheid.
@nl
label
Oratoria - Miss - Cantatas etc.
@en
Oratoria - Miss - Cantates etc.
@fr
Oratoria - Miss - Kantaten etc.
@de
Oratoria - missen - cantates etc.
@nl
Oratorios - Messes - Cantates etc.
@fr