Piano / Harpsichord recital
Tot in de 18e eeuw liet Europa zich verdelen in diverse klavecimbelscholen: de Engelse virginalisten, de Amsterdammer Sweelinck, de Italiaanse extravaganties van Frescobaldi, de Franse gratie van Couperin... Na Bach wint de letterlijk slagvaardige piano het van het ruisende klavecimbel en clavichord. Haydn, Mozart, Beethoven en Liszt schreven hun prestigieuze sonates. Daarnaast klonk ook de poëzie van Beethovens Bagatellen (o.a. Für Elise), de Lieder ohne Worte van Mendelssohn en het vele kleingoed van Chopin en Brahms. In de 20ste eeuw ontdekte men de piano als percussie instrument, alsof de pedalen er niet meer toe deden: denk aan Allegro Barbaro van Bartók en Les Noces van Stravinsky. Toch bleef de piano geliefd vanwege zijn resonans. Zeer kleurrijk zijn de preludes van Debussy en Rachmaninov en de Vingt Regards van Messiaen.
narrower
Portret van Cor de Groot ; dutch masters ; vol.9Martha Argerich I ; great pianists of the 20th century ; vol.2Walter Gieseking I ; great pianists of the 20th century ; vol.32The seasonsSonatas op. 69 and 77Works for two pianos and four handsCembalomusik des spatbarockPianowerken deel1/giesekingSonata no. 20, sonata no. 23, sonata no. 50, fantasy in c major39 waltzes, op. 9 / sixteen german dances, op. 33 / twelve valses nobles, op. 77Pianosonates no 3,4/d'arco20th century spanish music piano musicNocturnes nr. 11-20Fantasy sonata in g -, "wanderer" fantasyPièces pour le clavecin - dix huit sonate de la première périodesPiano recitalImpromptus, d.899 / moments musicaux, d. 780Sonaten - pathétique · mondschein - moonlight · appassionataErster theil der clavier-uebung: 6 partiten (iii) - nr. 5 g-dur, bwv 829 / nr. 6 e-moll, bwv 830Erster theil der clavier-uebung: 6 partitas (ii) (partita no. 3 in a minor, bwv 827 / partita no. 4 in d major, bwv 828)Walsen no 1-14/rubinsteinBach/fischerMemorial editionPreludes boek 2/giesekingSonatas no. 7 in d major, op. 10 nº 3 / no. 11 in b flat, op. 22Piano sonatasPianowerken/giesekingComplete works for piano solo, volume iComplete works for piano solo, volume iiComplete works for piano solo, volume iiiSolo piano piecesComplete works for piano solo album viiW.a. mozart complete works for piano soloPreludes boek 1/giesekingSonata no. 4 in e flat major, op. 7; sonata no. 7 in d major, op. 10, no. 3Sonata no.30 in e major, op.109 / sonata in b flat minor, op. 35Richter plays schumann and franckHandel suite no. 5 / bach partita no. 6 / scarlatti sonatasGoldbergvariaties/gouldScenes of childhood, op. 15 / intermezzi, op. 117
has music genre
Piano / Harpsichord recital
Tot in de 18e eeuw liet Europa zich verdelen in diverse klavecimbelscholen: de Engelse virginalisten, de Amsterdammer Sweelinck, de Italiaanse extravaganties van Frescobaldi, de Franse gratie van Couperin... Na Bach wint de letterlijk slagvaardige piano het van het ruisende klavecimbel en clavichord. Haydn, Mozart, Beethoven en Liszt schreven hun prestigieuze sonates. Daarnaast klonk ook de poëzie van Beethovens Bagatellen (o.a. Für Elise), de Lieder ohne Worte van Mendelssohn en het vele kleingoed van Chopin en Brahms. In de 20ste eeuw ontdekte men de piano als percussie instrument, alsof de pedalen er niet meer toe deden: denk aan Allegro Barbaro van Bartók en Les Noces van Stravinsky. Toch bleef de piano geliefd vanwege zijn resonans. Zeer kleurrijk zijn de preludes van Debussy en Rachmaninov en de Vingt Regards van Messiaen.
type
comment
Tot in de 18e eeuw liet Europa ...... de Vingt Regards van Messiaen.
@nl
label
Klavier / Cembalo
@de
Piano / Harpsichord recital
@en
Piano/Clavecimbelrecital
@nl
Récital de piano / clavecin
@fr